Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 5 november, 2008

Rosengård i våra hjärtan

rosengardDen som tidigare inte varit på Rosengård men så vandrar runt i området för första gången utbrister ofta: ”Så grönt här är!” Det finns verkligen både stora och vackra grönområden i stadsdelen. Som minne av att den en gång var en gammal lantegendom alldeles intill Malmös centrala delar.

Jag arbetade på Rosengård som skolläkare i tre år. Mitt arbetsrum låg i det stora kontorshuset Tre Skåne, som syns längst bort i bilden intill. Men oftast var jag ute på någon av de fem skolorna i området. Det var en spännande och lärorik tid, en bra examen för en gammal barndoktor. Men intrycken var många och motsägelsefulla. Många har frågat om jag inte borde beskriva dem i skrift, men jag har tvekat. Så hörde Gabor Hont från Läkartidningen av sig och bad mig skriva en artikel om Rosengård för tidningens kultursidor. Nu kändes det moget, och resultatet kan du läsa här.

I artikeln uttrycker jag en hel del oro för Rosengårds framtid. Liksom för utvecklingen i liknande områden i andra storstäder. Sverige måste räkna med en stort flyktingmottagande också i framtiden. Det kan vi klara. Men den segregering vi ser idag får inte fortsätta. Kommunerna måste hjälpas åt. Och det krävs stora insatser i de områden som redan finns. Idag skriver Sydsvenskan om ett sådant initiativ. En rad finansiärer har kommit överens om att förvandla Rosengårds fotbollsklubb MABI till en ny storklubb, FC Rosengård. Utmärkt! Fotbollen har, inte minst genom Zlatans framgångar ute i Europa, bidragit till att sätta Rosengård på kartan. Det behövs för ungdomarnas självkänsla.

Allt som görs måste göras med stor respekt för Rosengård och dem som bor här. Rosengård är inte bara ett bostadsområde vilket som helst. Det är nu hembygd för en helt ungdomsgenaration av nya Malmöbor.

Read Full Post »