Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 18 november, 2008

Barnrepublik och blommande amaryllis

Ibland känns det mesta tungt just nu. Den ekonomiska recessionen berör mig inte lika mycket som den pedagogiska och psykologiska. Synen på barn har tagit ett stort steg tillbaka. De manualbaserade fostransmetoderna med ignorering och timeout. Gula rum i skolan, timeoutstolar och peppar i näsan på dagis. Som om vi har en lång vinter framför oss innan det blir vår på nytt.

Då vänder jag mig till min gamle mentor, Janusz Korczak, för att hämta kraft. Och ser till min glädje att pjäsen Barnrepubliken har premiär den 31 januari! I samarbete mellan projektet Barnets rätt till respekt och TUR-teatern i Kärrtorp. Den handlar om Korczaks sista tid på barnhemmet i Warszawas ghetto i början av augusti 1942, dagarna innan han tillsammans med barnhemmets alla barn och personalen fick vandra till Umschlagsplatz för att lastas på tåget till Treblinka.

Jag blev ombedd att skriva en text till programbladet, och nu ser jag att den (tillsammans med en text av vännen Sven Hartman) redan finns på nätet – här! Det är en personligt skriven text om Korczak som mentor och förebild. peppar-001

Genast känns allt lättare. Jag går till köksfönstret och betraktar vinterns först utslagna amaryllis (tack Gunnel!). Intill står min eskimåpojke (av Vicke Lindstrand på Upsala Ekeby) och längtar efter snön. Som kanske kan få lysa upp landskapet mitt i mörkret. En kort tid i alla fall. Innan våren kommer tillbaka

Fast torra löv i parken

nu dansar dödens dans

bereds i tysta marken

vårens blomsterkrans

         Ur Höstvisa av Tore Littmarck

Read Full Post »