Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 2 januari, 2009

Liv i allt

Denna mörka nyårsdagskväll vandrar jag runt på Klostergården med vår esbjorn-svensson-001hund. Nymånens skära i söder, blickande mot en av våra planeter – måste fråga Bengt vilken det är.

När jag kommer in lyssnar jag på P2 en stund. Erik Schüldt intervjuar Esbjörn Svensson inte långt innan Esbjörn gick bort i juni 2008. Esbjörn berättar om sin dröm om att bli astronom. Han hade som ung pojke ett teleskop och riktade det helst mot Saturnus. Han fascinerades av skönheten och de ofattbara avstånden i universum.

”Blev du inte rädd”, frågar Erik S. ”Nej”, säger Esbjörn, ”förundrad kanske, men inte rädd. Det var så oändligt vackert, och jag var en del av det hela!”

Och så fortsätter han:

Det är så lätt att tro att livet börjar när man föds, så växer man, åldras och dör. Men jag jag tror livet alltid finns, under alltsammans, bara manifesterar sig i olika former.

Jag lägger på Leukocyte, CD:n som spelades in under ett dygn och som kom ut efter Esbjörn Svenssons död. Musik från universum. Liv som aldrig dör. Det år vi går in just nu har fått namnet 2009. Men tiden känns inte så viktig längre. esbjorn-svensson-003

Read Full Post »