Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 6 januari, 2009

Trettondag

granbacken-0011Det är trettondag, och Hans Ucko predikade i Lunds domkyrka idag. Han är några år yngre än jag och har de senaste 20 åren varit verksam vid Kyrkornas världsråd i Genève med samtalet mellan olika religioner som sitt arbetsfält. Det blev en spännande predikan där ett viktigt budskap var att Gud står över alla religioner och att ingen religion mer än någon annan kan göra anspråk på någon yttersta sanning. Ucko citerade Desmund Tutu: ”Gud är inte särskilt kristen” och tog upp frågan om att konvertera. En internationell arbetsgrupp försöker utarbeta en ”Code of Conduct” när det gäller detta.

Vi har hittills kommit överens om att konvertera måste få vara ett intransitivt verb. Alltså: ”Jag konverterer”. Aldrig: ”Du konverterar mig.”

Efter kyrkkaffe på Ramklints vid Mårtenstorget gick Gunnel och jag vår vanliga runda ner mot Höje å. En köldknäpp har kommit till Lund, vi har haft flera grader kallt, och frosten biter sig fast också under dagarna.

Jag tänker på min barndoms vintrar. Nog var det mycket kallare och mycket mer snö förr? I vart fall där vi bodde, på Granbacken i Börje utanför Uppsala.

Jag tar fram mitt gamla fotoalbum, Året på Granbacken. Pappa tog bilderna 1951-1952, mamma skrev vers till varje bild. Pappa var 40 då, mamma fyra år yngre. Det var från början diabilder – eller skioptikonbilder, som vi sa på den tiden. Jag minns hur pappa visade bildserien på Församlingshemmet, medan mamma läste sina texter.

granbacken

Hur versen slutade? Jo till en bild av min då åttaårige bror Bengt i morgonrock framför öppna spisen (jag har inte frågat honom så jag avstår från att lägga ut bilden) avslutade mamma ovanstående vers med raderna

Då känns det gott att plocka av sig allt/och drömma bort en kväll vid öppna härden

Read Full Post »