Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 15 januari, 2009

Jag sitter på Bromma flygplats. Slamrigt, röster, signaler, utrop, förseningar. Min dotter ringer. Hon förlorade sin mobiltelefon i natt. Jag vet det, hon ringde mig på natten från en annan telefon. Så jag har tänkt ut en plan. Naivt ivrig talar jag om den. Fixarsnack. Hon börjar gråta och avbryter mig: ”Varför pratar du bara om praktiska saker? Varför frågar du inte hur jag mår?”

Faller handlöst. Ertappad. Skit också! Jag hatar alla dess flygplatser. Alla dessa mobiltelefoner. Alla dessa vara-på-väg-någonstans-ifrån-till någonannanstans. Vill bara vara stilla. Se ansiktet. Höra rösten utan mobilförvrängning . Hålla om.

Allt är försenat. Motvind och turbulens. Dimma på Sturup.

Hemma. 60 mil från varandra igen. Ska jag ringa henne? Skicka ett mejl? Skriva nåt på bloggen? Alla dessa istället för… att… bara vara… människa… människor tillsammans.

Vi pratar en stund i vanlig telefon. Hon såg De ofrivilliga ikväll tillsammans med sin syrra. Och tyckte om den. Jag säger att Cecilia Milocco borde fått Guldbaggen. Hon säger: ”Jag visste du skulle säga det!”

Vi skrattar. Och det är natt igen. Vanlig disig januarinatt.

Read Full Post »