Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 29 januari, 2009

Människans tunga som fredssymbol

Från rökelsedoften, ikonerna och ljusen i Lazaruskyrkan vandrar jag förbi den stora moskén och hamnar nere på den öde stranden. Det blåser, och vågorna går höga. Jag söker en motbild till vandalerna i Nicosia och finner den snart.

 

På strandpromenaden nedanför de stora hotellen finns en rad glasmontrarlarnaca-torsdag-006 med en stor affischutställning. Barn och ungdomar i olika åldrar har fått teckna eller måla bilder, där de bästa sedan ska få bli underlag för ett antal stora puzzel. Fredstemat dominerar. Margarita Kotsoni, som vann första pris bland 13-17-åringarna, har med precision, detaljrikedom och artistisk finess målat ett slags diagram över människans tunga. Med olika färg har hon märkt ut tungans områden med dess skilda smaklökar: sött, salt, surt, bittert. I en förklarande text skriver hon: ”Jag valde temat ’identitet’, och jag vill illustrera sådant som förenar oss i stället för sådant som skiljer oss åt.” Under bilden har hon skrivit några kända cypriotiska rätter med både deras grekiska och turkiska namn.

 

Nu åker jag hem.

Read Full Post »