Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 4 mars, 2009

Arbetar du fortfarande, eller…?

Under rubriken Vad är meningen med arbete? finns i dagens Sydsvenskan en liten läsvärd betraktelse av Sven-Eric Liedman. Han börjar den så här:

När man är pensionär arbetar man inte längre. Jag skriver artiklar och böcker, och jag håller föreläsningar både här och där. Men jag arbetar inte. Det är något konstigt med arbetet…

Liedman har i sin tur läst en artikel  av doktoranden Anders Bartonek vid Södertörns högskola och kommer snart in på arbetets betydelse enligt Adam Smith och G W F Hegel. Det är spännande läsning, och du kan läsa Liedmans hela artikel här!

Eftersom jag är i ungefär samma situation som Sven-Eric Liedman arbete-001associerar jag vidare. Igår deltog jag i en paneldebatt i Göteborg. Under försnacket frågade en annan av deltagarna: ”Vad gör du nuförtiden, Lars? Arbetar du fortfarande, eller…?” Jag var nära att svara: ”Nej du, jag  är pensionär, så nu styr jag lite som jag vill!” Men påverkad av ett annat samtal jag nyligen haft svarade jag istället: ”Jovisst, jag arbetar på! Skriver mest. Men håller också en hel del föredrag. Och så tar ju arbetet i Astrid Lindgren-juryn rätt mycket tid. Så det är fullt upp!”

Den som påverkat mig var Bengt Westerberg. Jag mötte honom för någon månad sedan på en hearing om Försörjningskravsutredningen. Han ställde samma fråga, och då började jag med att säga att jag är pensionär. ”Så skulle jag aldrig svara!” sa han. ”Jag har ju också fyllt 65, precis som du. Men pensionär… det hoppas jag att jag aldrig blir… jag menar så länge man gör något så är det väl det man ska tala om!”

Så nu prövar jag det en tid. För nog arbetar jag! Skrivandet känns roligare än på länge. Så är det förstås inte jämt – ibland tar det emot. Men meningsfullt känns det alltid. Just som Liedman avslutar sin artikel:

Det kan inte bara vara lust. Men för att vara bra måste det ha mening. Kanske arbetsgemenskapens mening, eller den skapande kraftens mening. Men mening.

Och ändå… jag tycker det är ganska läckert att vara pensionär också. I smyg, typ.

Read Full Post »