Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 8 mars, 2009

Det enkla och det svåra

En tidig vårvinterdag för drygt fem år sedan ringer Agneta och föreslår att jag ska äta lunch med henne på agnetaHedlundaskolan i Umeå, där hon då arbetar som skolpsykolog. Jag finner henne i matsalen, omgiven av pojkar från en av förberedelseklasserna. Med rödblommiga kinder som efter en riktig långpromenad, mätta efter lunchen.

”Vad har ni gjort?” frågar jag.

”Läraren ringde i morse och sa att jag måste komma direkt. Det var totalkaos i klassrummet, och hon ville jag skulle ta mig en titt så att jag insåg hur det kan vara ibland. Och visst… eller hur?” säger Agneta och vänder sig mot pojkarna.

”Vi busade! Jättemycket!” säger de med en mun och ser smått förtjusta ut.

”Det var bara en sak att göra”, fortsätter Agneta. ”Jag ringde ut till ishallen – och hade tur! En av rinkarna var ledig. Jag tog killarna med mig. Vi gick dit – två kilometer. I så snabbt tempo jag kunde. Så på med skridskorna och fullt ös en och en halv timme. Rekordsnabb dusch. Och så promenad tillbaka i minst lika högt tempo. Sedan var det dags för lunch. Så nu sitter vi här och pustar ut. Och den här eftermiddagen blir det lugna gatan! Eller hur?”

Hon spänner ögonen i pojkarna som nickar. Kanske aningen uppgivet. Men mest tillgivet.

Häromdagen fick jag sådan lust att visa Agneta Skolverkets nya rapport om mobbning med dess något yviga teoretiserande. Jag vet vad hon skulle ha svarat:

”Att det som är så enkelt går att göra så svårt!”

Den rapporten fick hon aldrig läsa. Just idag för fem år sedan, på Internationella kvinnodagen 2004, dog Agneta. Hon fattas oss.

Read Full Post »