Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 14 mars, 2009

Femminutersmetoden igen

När jag för någon vecka sedan skrev om femminutersmetoden som en form av timeout skrev jag också direkt till Berndt Eckerberg och Malena Thunström och bad dem kommentera det jag skrivit. Malena svarade direkt – se här. Och idag fick jag ett långt brev från Berndt. Här kan du ladda ner hans brev som pdf-fil:

Berndt Eckerberg om femminutersmetoden

Berndt kallar mig okunnig och tycker jag ska ”tygla” min ”demagogiska begåvning bättre”. Han menar också att femminutersmetoden fungerar sämre i den mjukare variant som barnhälsovården i Uppsala numera använder (se Malenas svar) och föreslår att hans egen variant ska kallas ”intermittent kvällstimeout” och Uppsalavarianten ”inkonsekvent, intermittent kvällstimeout”. Inte mig emot. Berndt kritiserar också det som finns skrivet i Leva med barn, alltså den text som jag är ansvarig för tillsammans med Marie Köhler, barnhälsovårdsöverläkare i Malmö.

Berndt hänvisar till en del vetenskapliga studier och hävdar därmed att femminutersmetoden är evidensbaserad. Enligt min uppfattning är vår kunskap om hur spädbarn upplever världen fortfarande fragmentarisk och ofullständig. Då gäller försiktighetsprincipen: Så länge vi inte vet mer gör vi klokt i att betrakta spädbarn som lika känsliga för smärta och separationer som äldre barn och vuxna. Dessutom är evidens inte allt. Det finns många kränkande metoder som ”fungerar” i den meningen att man får barnen att bete sig som man vill. Men ett litet barn har alltid rätt att behandlas med samma omsorg och respekt som alla andra.

Jag vill inte förlänga denna diskussion nu utan tycker Berndts eget förslag är utmärkt. Läs alltså vad vi skriver i Leva med barn – kan beställas här! Jämför med vad Berndt skriver på sin hemsida – den finner du här! Så må sedan var och en döma själv. På en punkt är jag mycket bestämd: Om man som förälder känner att en rekommenderad metod känns helt fel så ska man inte använda den!

Idag är det full vår i Skåne! Bofinkarna har sjungit som besatta hela dagen. Och allt känns med ens ganska hoppfullt!

Read Full Post »