Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 16 mars, 2009

Evangelium enligt Robinson

Jag är på besök ute vid Nova köpcentrum och blir stående framför en affischtavla. I förgrunden ett ansikte, ängsligt, robinsonövergivet. I bakgrunden två som samtalar med varandra. Texten är kort men tydlig: ”Lita inte på någon.” Så lyder evangeliet enligt Robinson. Premiär i TV4 den 21 mars.

Jag blir illa berörd. En bild av vår tid. För vår tid. Lita inte på någon. Sköt ditt. Ta för dig. Den Gyllene regelns motbild: ”Det du inte vill att andra ska göra mot dig ska du göra mot dem”. Är det detta evangelium våra barn och ungdomar behöver nu?

Jag prövar att vända på budskapet: ”Lita alltid på den du möter!” Är det vad jag vill lära mina barn? Jag tänker på Janusz Korczak, som i Barnets rätt till respekt säger att det visserligen är viktigt att lära barn älska sanningen – men att det är lika viktigt att lära dem avslöja en lögn. I gammal samisk barnuppfostran är detta en av den äldre generationens uppgifter. Farfar eller mormor retas med barnbarnen genom att i samma tonläge berätta historier som börjar som sanna berättelser men som sedan gradvis blir alltmer absurda. Barnen blir osäkra och vet inte var gränsen går – och det är just det som är meningen. De ska tränas i att upptäcka den. Asta Balto, forskare vid Samiska högskolan i Karasjok (du finner deras hemsida här), berättade för mig hur hon som ung mamma reagerade mot detta ”oskick”, som hon såg det då, men att hon numera också kan se meningen med det hela. Hon har skrivit om det i Samisk barneoppdragelse i endring (AdNotam 1997). 

Jag tror att bara det barn som först får lära sig vad sanning är också kan lära sig att skilja den från lögnen. Och att bara det barn som först får lära sig vad tillit är också kan förstå när det är dags att känna berättigad misstänksamhet. Den diffusa misstro mot allt och alla som förmedlas i Robinson, där vilka medel som helst blir tillåtna bara JAG överlever – den skrämmer mig. Om Robinson Crusoe haft den inställningen skulle han aldrig ha överlevt. Inte vi heller.

Read Full Post »