Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 18 mars, 2009

Gammalt vin på nya flaskor

Den 31 mars lanseras en ny strategi för föräldrastöd i en landsomfattande videokonferens. Jag hoppas på att den innehåller en del guldkorn – men har samtidigt mina farhågor. Jag kommer att i ett par kommande bloggnotiser berätta mer om detta. Som ett slags uppsnack inför konferensen.

Som uppmjukning vill jag idag berätta om en artikel i dagens Sydsvenskan. Där berättas om hur man i Staffanstorp nu jesper-juul1arbetar med Kometprogrammet, inspirerat av kognitiv beteendeterapi. Sydsvenskan har med anledning av det kontaktat den danske familjeterapeuten Jesper Juul – se här! Han säger bland annat:

Jag är djupt skeptisk till koncept som bygger på beteendereglering eller beteendepsykologi. Alla handlar i stort sett om hur man kan manipulera barn och ungdomar på vuxnas premisser. De är också sällan trovärdiga i sina påståenden om att vara ‘evidenbaserade’ eftersom de i stort sett bara forskar om sig själva, och bara med fokus på om det oönskade beteendet försvinner på kort sikt.

Jag delar Jesper Juuls åsikter i denna fråga och återkommer om detta, liksom till hans slutsats:

Man kan bara utveckla sig kvalitativt som förälder i samspel med sina barn och sin partner. Dagens föräldrar behöver ofta inspiration och vägledning. De behöver inspiration att ställa sig själva de rätta frågorna – inte färdigsydda svar.

Read Full Post »