Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 21 mars, 2009

Namnen vi älskar

Idag har jag träffat Oskar. Han är tre veckor gammal. På bilden är han bara något dygn011 , tryggt placerad i storasyster Majas famn.

 

Oskar är ett fint namn, tycker jag. Både vackert och karaktärsfullt. Annat var det när jag var barn. Jag minns när jag som elvaåring började i realskolans klass 1:5. En av mina klasskompisar hette Christer. En dag ville vår lärare av någon anledning att vi högt skulle säga alla våra namn. Christer tog sats och sa snabbt: ”Jag heter CHRISTER Carl Oscar Engstrand!” Med stark betoning på Christer. Övriga namn knappt hörbara. Hela klassen skrattade, och sedan den dagen kallades han aldrig något annat än Oscar. Vem döper idag någon till Christer?

 

Inte var det lättare för mig. Jag gjorde samma trick och sa lika snabbt: ”Jag heter LARS Hugo Elias Gustafsson!” Jag var knallröd i fejset – tänk att högt behöva uttala både Hugo och Elias! Inför hela klassen! Men jag var redan etablerad som Lasse och fick till all lycka behålla det smeknamnet. Idag heter min yngste son Hugo, och det är ett av våra vanligaste namn just nu. Vem döper någon till Lars?

 

Oskar är barnbarn till min särbo. Hon heter Gunnel. Det finns tre viktiga Gunnel i mitt liv, min alldeles egna 3-G-uppkoppling: Gunnel G, min syster, Gunnel O, min särbo och Gunnel S, min tandhygienist. Alla födda på 1940-talet, eller möjligen tidigt 1950-tal (jag är lite osäker på Gunnel S). Vem döper någon till Gunnel idag?

 

Men ni ska få se: Om 30 år så där, när våra barnbarn bildar familj, så kommer revanschen. Då kommer Christer, Lars och Gunnel på bred front! Och vid dopen kommer man att sucka: Så fint med de här gamla namnen!

Read Full Post »