Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 24 mars, 2009

With words we overcome walls

Idag har jag varit i Vimmerby. Jag är med i juryn för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, oftast kallat tamer-voicesALMA (Astrid Lindgren Memorial Award). Och idag tillkännagav vi årets pristagare, den palestinska läsfrämjande organisationen Tamer Institute, med säte i Ramallah. När organisationen i april 2007 arrangerade sin årligen återkommande National Reading Week var mottot: ”With words we overcome walls”, ett budskap som Astrid Lindgren verkligen skulle ha gillat!

Jag ska inte här berätta mer om Tamer, men jag vill verkligen rekommendera er att läsa mer på ALMAS:s hemsida som du kommer till här. Vi har följt Tamers arbete sedan 2003, då organisationen först nominerades, vi har varit på besök och sett arbetet själva, vi har tagit del av lång rad utvärderingar som gjorts.  Vi har med andra ord gjort ett mycket grundligt jury arbete. Nu var vi klara. Och jag kan garantera: Det är mycket värdig pristagare som får ta emot priset på 5 miljoner kronor i Stockholms konserthus den 2 juni!

Arbetet i juryn hör till de mest spännande uppdrag jag haft. Jag har varit med från starten och hoppas få vara med ett tag till. Att läsa så många bra barn- och ungdomsböcker som vi får göra och att lära känna så många entusiastiska läsfrämjare från hela världen ger själen frisk luft och möjlighet att andas. Svårt? Javisst? Omöjligt uppdrag? Javisst! Men om ni bara visste så roligt vi har!

Read Full Post »