Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 27 mars, 2009

Avlyssnat om guldstjärnor

Jag har övernattat hos mina döttrar i Bromma och är på väg in till stan med tunnelbanan. På andra sidan mittgången sitter två välklädda män, knappt 40 så där. Den ene, med Armanikostym och blå sidenslips, lutar sig framåt:

Blir tufft idag. Har inte sovit så mycket. Du vet… två killar som ska sova hos oss hela natten. Fast femåringen har vi fått ordning på nu. Han fick en guldstjärna för varje natt han sov själv. Efter tio stjärnor, och så en elfte för att han lovade att aldrig komma över till oss igen, fick han en platt-TV på sitt rum. Fixat och klart! Vi fick tipset från en kompis.

Den andre mannen lyssnar intresserat, och jag tänker: Det ska böjas i tid, det som bonus ska bli. Men ett problem återstår tydligen, killen som är två och ett halvt:

Han är av en annan sort, vet du. Funkar inte alls med förhandlingar. Här får vi helt enkelt ta en fajt. Men det orkar vi inte nu, så mycket som både Jenny och jag jobbar. Vi får ta den i sommar. Det gäller att vara konsekvent bara. Visa vem som bestämmer. Det är som på jobbet: Man får ta folk lite olika om man ska få dom dit man vill!

Vi stiger av vid T-Centralen, de går framför mig förbi Kulturhuset. Innan de försvinner ner mot kvarteren runt Norrmalmstorg hör jag Armanimannen berätta att han just köpt familjens semesterresa. Thailand två veckor. 40000. Värt pengarna. Jag hoppas bara han hinner ta fajten med tvååringen innan dess. Så att semestern inte blir förstörd.

Read Full Post »