Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 28 mars, 2009

Efter en vecka i mina gamla hemtrakter i Uppsala med omnejd tog jag igår kväll tåget tillbaka till Lund. Det blåste, ochscilla-bifolia-20090328 snön vräkte ner när jag steg på tåget.

I morse hämtade jag Twiggy på Fyledalens hundhotell i Sjöbo, och nyss gick vi med Gunnel vår vanliga middagsrunda i St Larsparken. Twiggy for som ett jehu bland kottarna vid det gamla vattentornet. Snödropparna är snart överblommade, men nu kommer krokus och den tidiga scillan, Scilla bifolia, som brukar dyka upp ett par veckor före den stora scillablomningen här i Lund. Blommorna tittar yrvaket upp ur fjolårslövet, små och uppåtvända, medan den vanliga scillan, Scilla sibirica, har lite längre stjälkar och hängande blommor.

Jag får ibland frågan om det inte är dags att flytta hem nu när jag blivit pensionär och kan bo var jag vill. Hem till Uppsala? Jag känner inte så många där längre. Hem till Västerbotten? Där har jag många vänner. Och jag älskar skogen och fjällen på sommaren.

Men jag har inte längre något behov av snö och kyla. Den tidiga våren i Skåne gör mig glad. Blåstjärnetröst.

Read Full Post »