Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 29 mars, 2009

Perfekta föräldrar

Imorgon måndag startar programmet Tendens i P1 en intressant serie på temat ”Perfekta föräldrar”. Serien presenteras på SR:s hemsida här. Först ut att intervjuas om detta är… jag. När Lars Mogensen först hörde av sig var jag mer än tveksam. Det skulle nämligen vara en personlig intervju, sa han. Jaha, om vad då? Om mig som perfekt förälder? Glöm det! Om barnläkaren som nu gråtande ”talar ut” om sina misslyckanden? Lika illa det!

Jag kom att tänka på vad min gode vän Magne Raundalen, barnpsykolog i Bergen och författare till många böcker om barn, en gång berättade för mig. I en tidningsintervju hade hade han i hastigheten sagt något om att han i verkligheten nog var en av Norges sämsta pappor. Hans båda barn blev fly förbannade. De ville inte ha en looser till pappa. Och än mindre någon som koketterade med att vara det.

Så jag sa till Lars Mogensen att jag bara ställde upp om vi pratade mer allmänt om kravet de flesta föräldrar känner på sig: att vara om inte perfekta så i alla fall näst intill. Också en barnläkare som tycker till ibland har rätt till ett privatliv, sa jag. För att inte tala om hans barn.

Lars M gick med på det. Han kom hem till mitt kök på Gråvädersvägen, och det kändes som om det blev ett levande samtal. Nog blev jag ganska personlig också till slut, men inte mer än jag kan stå för. Hoppas jag. Får väl höra imorgon. 

Perfekt kan ingen vara. Jag försöker så gott jag kan leva upp till Donald Winnicotts mål om att vara ”a good enough parent”. Ibland har jag inte lyckats med det heller. Men så är det väl bara.  För de flesta. Tror jag.

Tillägg: Nu går det att lyssna på intervjun på webradio här

Read Full Post »