Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 30 mars, 2009

Nu börjar jag bli orolig på allvar! Den ena rapporten efter den andra kommer om nannymetoder också på dagis! Vad är det timeout-chairsom håller på att hända med vår fina svenska förskola?

Häromdagen fick jag ännu ett brev om saken, det här gången från en mamma till en pojke på 2 år och 2 månader:

Igår när jag kom på förskolan där han går fick jag veta att de infört en stol där han ska sitta om han är besvärlig! Det här går jag bara inte med på, jag tycker det är rena 1800-talet!

Mamman för nu en kamp med förskolan om att få bort sådana metoder och har också skrivit till BEO (Barn- och elevombudet på Skolinspektionen), där man svarar att detta kan vara en kränkning av barn. De uppmanar mamman att i första hand ta upp saken med rektor.

Och idag kommer så meddelandet att just BEO nu beslutat att kräva Kungsbacka kommun på skadestånd för att en barnskötare placerat en treåring i en bygelstol i andra ändan av rummet därför att pojken ville göra klar sin pärlplatta i stället för att äta mellanmål! Läs den sakliga men upprörande beskrivningen om detta på BEO:s hemsida här!

Jag tycker det här är förfärligt. Nu får det vara nog! Så jag vill uppmana alla er som läser min blogg och som har barn i förskolan att ta upp den här frågan med er personal och försäkra er om att sådant här inte händer hos er!

Och om ni inte redan gjort det – skriv på Barnuppropet!

Read Full Post »