Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 1 oktober, 2009

De apatiska

”Ett av efterkrigstidens viktigaste reportage” kallar Maciej Zaremba, i dagens DN, Gellert Tamas nyutkomna bok DeDe apatiska apatiska – om makt, myter och manipulation.  Läs Zarembas utomordentligt välskrivna och intressanta recension här! Men nöj dig inte med det – läs boken! Den är på 623 sidor. Både lätt och tung att läsa. Lätt – för att Tamas skriver en sådan lättläst och effektiv prosa. Tung – för att man gång på gång måste lägga boken ifrån sig, ta sig för pannan och fundera över om det verkligen är Sverige som beskrivs. Själv mår jag direkt illa av vissa passager och har svårt att inte börja gråta.

Jag har ju varit med om allt detta. Som en av flera inom Barnläkarföreningens arbetsgrupp för flyktingbarn har jag under de senaste åren lagt ner massor av tid och kraft för att försöka förstå och beskriva omständigheterna kring varför barnen blev, och fortfarande blir, apatiska. Men hela tiden i motvind. På grund av den ovilja som funnits att lyssna på den sakkunskap vi ändå representerar. Och på grund av alla de myter som spritts om dessa barn. Om att de varit manipulerade av sina föräldrar eller till och med förgiftade. Tamas visar nu att dåvarande migrationsministern Barbro Holmberg, liksom regeringens egen utredare Marie Hessle och ledande tjänstemän på Migrationsverket hjälpts åt att fullt medvetet sprida dessa lögner. Jag kan bara instämma i Maciejs Zarembas ord:

Det är en skrämmande och oerhört lärorik läsning. Man förstår bättre hur ett Machtübername skulle kunna gå till. Som en liten strömkantring till en början, fredligt, stegvis och med ögontjänare i de flesta rollerna.

Ikväll var jag på ett seminarium i ABF-huset i Stockholm. Där medverkade, förutom Gellert Tamas, också författaren Agneta Pleijel och miljöpartiets Peter Eriksson. Både jag och min banläkarkollega Göran Bodegård gick ockå in i samtalet. Som avslutades med att man läste upp ett upprop skrivet av bland andra Agneta Pleijel med en vädjan till Fredrik Reinfeldt att inte göra om Göran Perssons ödesdigra misstag: Vi vill inte se några fler utvisningar av apatiska barn! De flesta närvarande skrev på. Många ville också att uppropet snabbt ska spridas via internet. Så håll utkik, det dyker säkert snart upp!

Read Full Post »