Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 3 oktober, 2009

Freinet, barnen och skolan

Igår fick jag vara med om något riktigt roligt. I samband Freinetrörelsens årliga nätverksträff fick jag ta emotIMG_0718 Freinetföreningens demokratipris för 2009, Open Minds. Priset överlämnades vid en ceremoni i Hallunda Folkets Hus, och prisutdelare var Freinetföreningens ordförande Inger Nordheden. Motiveringen kan du läsa här:

Open Minds 2009 prismotivering

Att jan kände stor tacksamhet och glädje över det här priset förstår ni säkert alla, och det försökte jag uttrycka i ett kort tacktal. I pristagarens förpliktelser ingår också att direkt i samband med prisutdelningen hålla ett föredrag. Jag förberedde mig noga och läste in mig en del på Cèlestin Freinet. Jag hade tidigare bara en ungefärlig uppfattning om honom och hans pedagogik men blev verkligen inspirerad av det jag nu hann läsa. Så märkvärdigt aktuell han är! Det finns en hel del information om Freinet att hämta på Freinetföreningens hemsida, som finns här.

Jag valde, med utgångspunkt från en av Freinets ”konstanter”, att kalla mitt föredrag Barn och vuxna – av samma natur. Du finner hela föredraget som pdf-fil om du klickar på länken nedan.

Barn och vuxna av samma natur

Read Full Post »