Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 11 oktober, 2009

Kära Ellen Key…

JordahlEllen Key har på senare tid fått förnyad aktualitet. I samband med millenieskiftet läste många av oss på nytt hennes Barnets århundrade från år 1900. Och förundrades över hennes framsynthet. När vi läste kapitlet om hennes drömda skola kunde vi också konstatera att flera av hennes drömmar är lika aktuella idag – och fortfarande lika långt ifrån sitt förverkligande.

Så kom i år Anneli Jordahls mycket läsvärda bok Jag skulle vilja vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Det är en roman, byggd på dokumentärt material, som skildrar Ellens kärlek till Urban von Feilitzen och hennes relation till den unga hushållerskan Malin Blomsterberg.

Jag har länge varit fascinerad av Ellen Key. Mest på grund av hennes rollEllen Key som barnrättspionjär – men också på grund hennes starka men samtidigt på många sätt kontroversiella engagemang i fredsfrågan.

I februari 1986 höll jag ett föredrag vid Rädda Barnens barndagar i Stockholm. Det fick formen av ett personligt brev riktat direkt till Ellen Key. Föredraget blev uppmärksammat och texten efterfrågad. Rädda Barnen lät då trycka talet i begränsad upplaga. Idag går texten inte att få tag på.

I samband med källarstädning fann jag några kvarblivna ex av den lilla foldern med talet. När jag läser det  känns det forfarande alldeles aktuellt. Och eftersom jag då och då fått frågan om jag har texten kvar lägger jag nu ut den som pdf-fil. Du finner den om du klickar på länken här nedan.

Kära Ellen Key…

Read Full Post »