Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 16 oktober, 2009

Rädda Barnen i blåsväder

 Jag har tillbringat ett par dagar i Västsverige. Göteborgsposten har justRädda Barnen dessa dagar haft en rad mycket kritiska artiklar om Rädda Barnen. I torsdagens artikel, se här, nagelfors biståndsverksamheten. Alltför mycket pengar har försvunnit till ingen nytta. Men artikeln var slarvigt hopkommen med svepande formuleringar och många oklara anonyma källor.

En i mitt tycke allvarligare kritik kom i fredagens GP – se här. Där beskylls Rädda Barnen för att inte tillräckligt konsekvent stå upp för barnets rättigheter på hemmaplan. Man exemplifierar med organisationens halvhjärtade insatser när det gäller hedersvåld. Allra allvarligast är den kritik som innebär att Rädda Barnen censurerat ett antal forskarrapporter, när resultaten och formuleringarna inte passat med organisationens aktuella policy och prioriteringar.

I dagens GP, se här, ges Rädda Barnens ordförande Inger Ashing tillfälle att svara på kritiken, men på begränsat utrymme. Hon menar att det är bättre med dialog än med debattartiklar kring svåra ämnen som hedersvåld.

Jag har ett eget förflutet inom Rädda Barnen, en organisation som därför står mig nära. Jag menar att kritiken måste tas på allvar. Jag är övertygad om att man nu gör allt som går för att strama upp de ekonomiska rutinerna. Men än viktigare är att man gör profilen tydligare kring barnrättsfrågorna. Visst är det bra med dialog, men också dialogen underlättas om den egna ståndpunkten görs alldeles klar. Här finns en hel del att förbättra.

Och om Rädda Barnen ska återerövra trovärdigheten i forskarvärlden (vilket jag menar är viktigt) måste de forskare som anlitas ges fria händer att presentera sina resultat utan pekpinnar och begränsningar från uppdragsgivarens sida!

Rädda Barnen har en stor kader av medarbetare som gör ett hängivet och kompetent arbete, ofta helt ideellt. Jag kommer att möta en sådan grupp nu i helgen vid en nätverksträff för de som arbetar med Rädda Barnens Föräldratelefon och Föräldramejl. Jag känner starkt för dem, när kritik av det här slaget riktas mot organisationen. Därför hoppas jag verkligen att styrelsen nu inte bara hamnar på försvar utan istället tar riktiga krafttag för att rätta till misstagen och göra de förbättringar som krävs.

Tillägg 17/10 2009

På Rädda Barnens hemsida finns nu ett utförligt bemötande av den kritik som framförts i GP – se här. Det är utmärkt. En hel del förklaringar ges, som de flesta bör kunna godta. Det är bara tråkigt att man, just som jag befarade, så helt hamnar på försvar. Allt är bra, tycks man mena, det finns inget fog för kritiken alls.

Det är en tråkig inställning. Om än förklarlig när beskjutningen varit så skarp. När det gäller den kritik, som jag själv tycker är allvarligast, nämligen om att Rädda Barnen försökt påverka de rapporter som oberoende forskare skrivit, går åsikterna isär. Det är lite svårt att förstå varför seriösa forskare skulle vara så besvikna och uttala sig så negativt inför GP om det förhåller sig så som Inger Ashing och Elisabeth Dahlin påstår i sitt bemötande.

Read Full Post »