Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 24 oktober, 2009

Platt fall för Louise

På DN Debatt idag går Kattis Ahlström till skarp attack mot TV-pogrammet Ett fall för Louise –  child-abuse se här. Det är en välskriven artikel, och jag delar Kattis uppfattning på varje punkt. Redan innan det första programmet sänts var jag tveksam, och nu står det väl alldeles klart att barn utlämnas på ett sätt som både strider mot Barnkonventionen och mot de etiska riktlinjer vi har att följa. Det är märkligt att Louise Hallin, som är utbildad barnmorska och psykoterapeut, inte inser det. Ett fall för Louise har blivit platt fall för både de programansvariga och för Louise själv.

Vi som arbetar med barn möter ofta situationer som vi vill dela med oss av. Jag har ofta funderat över hur vi då ska göra för att inte röja identiteten på dem vi berättar om. I min bok Se barnet, se dig själv,  beskriver jag det jag kallar kalejdoskopmodellen. Jag blandar ingredienser från olika barn jag mött, skakar ordentligt och berättar sedan en historia som i varje detalj är sann, men där de aktuella barn som medverkat med material omöjligt kan kännas igen. I TV-program borde man kunna göra på liknande sätt: utgå från aktuella exempel, skriva en berättelse och låta skådespelare gestalta det hela.

Read Full Post »