Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 3 januari, 2011

Lennart, cellist och schackspelare

Rolf, en klasskompis från realskolan, kontaktar mig via Skype. Han visar ett par klassfoton, som jag själv tappat bort, skannar in dem och mejlar dem till mig. Och plötsligt är jag där igen, framför vildvinet på skolgården utanför gamla Folkskoleseminariet i Uppsala. Och bredvid mig står Lennart Rohlin, min bäste kompis då.

Vi är tretton år gamla och går i klass 3:5. Jag från landet, lite grövre, med flanellskjorta och slipover. Lennart från Luthagen i stan, propert klädd i kavaj och vit skjorta. Vi hade två gemensamma intressen: Vi spelade cello för samma lärare, Gerd Backa-Eriksson. Och varje tisdagskväll spelade vi schack i Uppsala Allmänna Schacksällskap. Men mest minns jag våra tonårsfilosofiska samtal när vi vandrade runt på skolgården, Lennart ofta med händerna på ryggen. Lennart var en skärpt kille med en stilla, underfundig humor av ett slag som jag inte mött tidigare. Och inte sedan heller.

Vi var klasskamrater också under gymnasiet. Sedan försvann Lennart till KTH, där han läste teknisk fysik. Som civilingenjör hamnade han på Sandvik Corp. i Sandviken innan han återbördades till en forskargrupp på KTH. Vi förlorade till slut i stort sett kontakten, hälsade bara till varandra när vi kom åt. Som det så ofta blir. Och i mars 2004 dog Lennart efter en tids sjukdom, bara 62 år gammal.

När jag nu ser klassfotot där vi står intill varandra saknar jag honom verkligen. Vi hade samtal kvar att föra,  musik kvar att spela. Och ett och annat schackparti hade inte varit fel.

Read Full Post »