Jan Björklund har slagit till igen. Rakt emot de uppfattningar som framförts av tunga instanser som BO, Skolverket och Skolinspektionen har han beslutat att så kallat skolk ska skrivas in i betyget – se här.
Jag har varit skolläkare under många år. Och en sak har jag lärt mig: att ”skolk” ofta är ett helt missvisande begrepp. Jag har lagt ner mycket arbete på att utreda ärenden av det jag kallar långtidsfrånvaro från skolan. Den har länge kallats ”ogiltig” men har visat sig ha många och ofta högst begripliga orsaker. Ofta finns ett stort inslag av rädsla med i bilden. Inte sällan handlar det om en för skolan dold mobbning.
Jag har mött barn som utsatts för en infernaliskt skickligt genomförd mobbning via sociala medier och sms, iscensatt av klasskompisar. Jag har mött barn som trakasserats av okänsliga pedagoger, som inte insett att barnet haft ett dolt handikapp som aldrig blivit utrett. De barn som till slut stannar hemma kan vara barn som till slut vägrar att träffa dem som mobbar. Barn som till slut är modiga nog att reagera på en omöjlig situation.
Tyvärr blir sådan frånvaro ofta inte utredd på ett kompetent sätt. Och nu kommer den inte bara att kallas skolk utan dessutom bokföras som sådan i barnens betyg. Mobbningen, som tidigare kunnat knytas till personer, blir nu en del av själva systemet. Jan Björklund vill ha en sådan skola. Det vill inte jag.
Väldigt bra skrivet och sammanfattat. Tack!
Inte jag heller och jag vet vad jag talar om eftersom jag är mamma till just det ”problemet”. Björklund är en människa som brister i både kunskap och empati. Politiker i gemen har ingen kontakt med verkligheten och jag förstår inte hur de kan få styra och ställa utan något som helst krav på råd från expertis.
Alliansen kan inte ens stava till empati.
Jan Björklund söker enkla lösningar som låter bra i media – helt enkelt. Att ha en sån skolminister är livsfarligt för barnen.
Tack! Det märkliga är att herr Björklund får husera som han vill… och cirka 6-7% av väljarkåren stödjer honom. Bör det inte finnas en bred förankring kring skolans uppdrag?
Helt rätt!
Skolket är ett allvarligt hot mot de mest utsatta barnens rätt till utbildning. Bekämpa därför skolket direkt när det händer genom positiva åtgärder. Utbrett skolk är framförallt ett tecken på en dåligt fungerande skola och ett dåligt fungerande samhälle. Granska och kritisera skolor med utbrett skolk.
Det leder däremot inte till något positivt att mobba och ytterligare marginalisera de mest utsatta barnen när skadan redan är skedd.
Jan Björklund verkar ha en mycket stark önskan att överföra ansvaret för det svenska skolans brister, från skolan själv och samhället, till de unga som drabbas av just dessa brister. Det är ett grundläggande drag i hans politiska utspel i skolfrågor.
Jag skolkade så mycket jag bara kunde. För att hänga med kompisar. Ingen ifrågasatte och ingen brydde sig i skolan. Ingen hörde av sig till mina föräldrar. Allt skolk är inte baserat på rädsla.
Självklart ska skolan reagera snabbt så snart någon börjar vara borta. Gärna med snabbt hembesök som första åtgärd med ingående samtal med elev och föräldrar. Men att försöka läsa problemet betygsvägen kommer att slå mycket fel mot många elever.
Så sant. Barn försöker tala om saker för oss vuxna, men vi är ofta inte beredda att lyssna. Då visar dom för oss – och då tar vi i med hårdhandskarna. Idag talas det mycket om att förändra barns ”beteende” – då tar vi bort deras kanske enda sätt att visa för oss att något är fel. När våra myndigheter förstärker och legitimerar det sättet att tänka är det djupt allvarligt för så många barn – barn utan röst, barn utan lyssnande vuxna, övergivna barn.
Ja han fattar nada! Jag var en sådan barn som han talar om. Jag var mobbad, utskrattad o retad. Jag orkade inte ibland. Å hemma var jag slagen. Jag hamnade så mycket efter i skolan att de var tufft. Å vid varje föräldrar möte sa lärarna: Han är så trevlig och rar, men tyvärr så har han så mycket frånvaro och han misslyckas på proven. Jag fick ingen hjälp och det visade sig att jag hade dyslexi. Men lärarna så alldrig något. Och nu ska dessa barn so går igenom det jag gjorde bli bestraffade för livet genom papper. Fel tänkt så löser man inte frånvaron ! Aj aj bak läxa ministern.
Allt är relativt, många skolkar för att dom är lata, det har jag lärt mig från egen erfarenhet. Majoriteten av skolket är pga lathet.
Inte långtidsfrånvaron. Jag har utrett så många sådana ärenden att jag vet det. Bakom det som först kallats lättja har det kommit fram helt andra och ibland oväntade förklaringar. En 13årig pojke som kallades lat både av skola och föräldrar vågade inte gå till skolan, eftersom han var rädd för att föräldrarna skulle göra illa varandra om inte han var där och vakade.
Jag förstår inte varför Björklund driver den linje som han gör – förutom att han givetvis vill profilera sig som undervisningsminister. Den hårda linjen verkar vara oförenlig med de senaste rönen inom hjärnforskningen (Gerald Hüther, Joachim Bauer).
En klok länk om skolan med lite brittisk humor därtill – ”Do schools kill creativity?” http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY
Undrar bara om man kan avsätta en utbildningsminister? I så fall är det väl dags nu. Större svek mot barnen än vad som pågår här i ”vårt” land får man leta efter. Den borgerliga regeringen har inte märkt att världen förändrats under de senaste decennierna och att skolan därför inte kan drivas som för fyrtio år sedan! Skolan speglar samhället och därför behöver vi samarbete över alla gränser för att komma på rätt spår.
JA, dessa politiker, vad ska man göra, för att dom ska få åtmintståne lite empati. Undrar om det går att köpa, empati, menar jag… Det är ju så politiker gör, räknar allt i pengar. Jan B har väl inga egna tonåringar, han har ingen aning om vad han ställer till med!!!
Jag skrev ett inlägg i min egen blogg för ett tag sedan om det där också. Skandal att betyget i närvaro ska införas, en extra kränkning för de utsatta.