• Hem
  • Arkiv
  • Böcker och skrifter – samtliga
  • Föreläsningar
  • Om mig
  • Orgelveckor
  • Vemodet mitt i musiken

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Klingavälsån i maj
Mariehamn – Marias famn »

Rädsla och mobbning i betyget

11 maj, 2011 av fyrelias

Jan Björklund har slagit till igen. Rakt emot de uppfattningar som framförts av tunga instanser som BO, Skolverket och Skolinspektionen har han beslutat att så kallat skolk ska skrivas in i betyget – se här.

Jag har varit skolläkare under många år. Och en sak har jag lärt mig: att ”skolk” ofta är ett helt missvisande begrepp. Jag har lagt ner mycket arbete på att utreda ärenden av det jag kallar långtidsfrånvaro från skolan. Den har länge kallats ”ogiltig” men har visat sig ha många och ofta högst begripliga orsaker. Ofta finns ett stort inslag av rädsla med i bilden. Inte sällan handlar det om en för skolan dold mobbning.

Jag har mött barn som utsatts för en infernaliskt skickligt genomförd mobbning via sociala medier och sms, iscensatt av klasskompisar. Jag har mött barn som trakasserats av okänsliga pedagoger, som inte insett att barnet haft ett dolt handikapp som aldrig blivit utrett. De barn som till slut stannar hemma kan vara barn som till slut vägrar att träffa dem som mobbar. Barn som till slut är modiga nog att reagera på en omöjlig situation.

Tyvärr blir sådan frånvaro ofta inte utredd på ett kompetent sätt. Och nu kommer den inte bara att kallas skolk utan dessutom bokföras som sådan i barnens betyg. Mobbningen, som tidigare kunnat knytas till personer, blir nu en del av själva systemet. Jan Björklund vill ha en sådan skola. Det vill inte jag.

Annonser

Gilla

Gilla Laddar...

Relaterade

Publicerat i Nyheter | 16 kommentarer

16 svar

  1. på 11 maj, 2011 den 8:49 e m Anders Öhman

    Väldigt bra skrivet och sammanfattat. Tack!


  2. på 11 maj, 2011 den 9:05 e m Karin

    Inte jag heller och jag vet vad jag talar om eftersom jag är mamma till just det ”problemet”. Björklund är en människa som brister i både kunskap och empati. Politiker i gemen har ingen kontakt med verkligheten och jag förstår inte hur de kan få styra och ställa utan något som helst krav på råd från expertis.


  3. på 12 maj, 2011 den 8:18 f m Bengt

    Alliansen kan inte ens stava till empati.


  4. på 12 maj, 2011 den 8:33 f m Jane Myrberg

    Jan Björklund söker enkla lösningar som låter bra i media – helt enkelt. Att ha en sån skolminister är livsfarligt för barnen.


  5. på 12 maj, 2011 den 8:38 f m Anders Berggren

    Tack! Det märkliga är att herr Björklund får husera som han vill… och cirka 6-7% av väljarkåren stödjer honom. Bör det inte finnas en bred förankring kring skolans uppdrag?


  6. på 12 maj, 2011 den 9:25 f m GayLjungberg

    Helt rätt!
    Skolket är ett allvarligt hot mot de mest utsatta barnens rätt till utbildning. Bekämpa därför skolket direkt när det händer genom positiva åtgärder. Utbrett skolk är framförallt ett tecken på en dåligt fungerande skola och ett dåligt fungerande samhälle. Granska och kritisera skolor med utbrett skolk.

    Det leder däremot inte till något positivt att mobba och ytterligare marginalisera de mest utsatta barnen när skadan redan är skedd.

    Jan Björklund verkar ha en mycket stark önskan att överföra ansvaret för det svenska skolans brister, från skolan själv och samhället, till de unga som drabbas av just dessa brister. Det är ett grundläggande drag i hans politiska utspel i skolfrågor.


  7. på 12 maj, 2011 den 9:55 f m Kerstin

    Jag skolkade så mycket jag bara kunde. För att hänga med kompisar. Ingen ifrågasatte och ingen brydde sig i skolan. Ingen hörde av sig till mina föräldrar. Allt skolk är inte baserat på rädsla.


    • på 12 maj, 2011 den 8:24 e m fyrelias

      Självklart ska skolan reagera snabbt så snart någon börjar vara borta. Gärna med snabbt hembesök som första åtgärd med ingående samtal med elev och föräldrar. Men att försöka läsa problemet betygsvägen kommer att slå mycket fel mot många elever.


  8. på 12 maj, 2011 den 11:10 f m Ingegerd Gavelin

    Så sant. Barn försöker tala om saker för oss vuxna, men vi är ofta inte beredda att lyssna. Då visar dom för oss – och då tar vi i med hårdhandskarna. Idag talas det mycket om att förändra barns ”beteende” – då tar vi bort deras kanske enda sätt att visa för oss att något är fel. När våra myndigheter förstärker och legitimerar det sättet att tänka är det djupt allvarligt för så många barn – barn utan röst, barn utan lyssnande vuxna, övergivna barn.


  9. på 12 maj, 2011 den 1:03 e m Pappa 36 år

    Ja han fattar nada! Jag var en sådan barn som han talar om. Jag var mobbad, utskrattad o retad. Jag orkade inte ibland. Å hemma var jag slagen. Jag hamnade så mycket efter i skolan att de var tufft. Å vid varje föräldrar möte sa lärarna: Han är så trevlig och rar, men tyvärr så har han så mycket frånvaro och han misslyckas på proven. Jag fick ingen hjälp och det visade sig att jag hade dyslexi. Men lärarna så alldrig något. Och nu ska dessa barn so går igenom det jag gjorde bli bestraffade för livet genom papper. Fel tänkt så löser man inte frånvaron ! Aj aj bak läxa ministern.


  10. på 12 maj, 2011 den 3:57 e m Jakob

    Allt är relativt, många skolkar för att dom är lata, det har jag lärt mig från egen erfarenhet. Majoriteten av skolket är pga lathet.


    • på 12 maj, 2011 den 8:26 e m fyrelias

      Inte långtidsfrånvaron. Jag har utrett så många sådana ärenden att jag vet det. Bakom det som först kallats lättja har det kommit fram helt andra och ibland oväntade förklaringar. En 13årig pojke som kallades lat både av skola och föräldrar vågade inte gå till skolan, eftersom han var rädd för att föräldrarna skulle göra illa varandra om inte han var där och vakade.


  11. på 12 maj, 2011 den 4:41 e m Karin

    Jag förstår inte varför Björklund driver den linje som han gör – förutom att han givetvis vill profilera sig som undervisningsminister. Den hårda linjen verkar vara oförenlig med de senaste rönen inom hjärnforskningen (Gerald Hüther, Joachim Bauer).

    En klok länk om skolan med lite brittisk humor därtill – ”Do schools kill creativity?” http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY


  12. på 12 maj, 2011 den 10:59 e m Maivi 49

    Undrar bara om man kan avsätta en utbildningsminister? I så fall är det väl dags nu. Större svek mot barnen än vad som pågår här i ”vårt” land får man leta efter. Den borgerliga regeringen har inte märkt att världen förändrats under de senaste decennierna och att skolan därför inte kan drivas som för fyrtio år sedan! Skolan speglar samhället och därför behöver vi samarbete över alla gränser för att komma på rätt spår.


  13. på 13 maj, 2011 den 8:47 f m Gun

    JA, dessa politiker, vad ska man göra, för att dom ska få åtmintståne lite empati. Undrar om det går att köpa, empati, menar jag… Det är ju så politiker gör, räknar allt i pengar. Jan B har väl inga egna tonåringar, han har ingen aning om vad han ställer till med!!!


  14. på 22 maj, 2011 den 11:09 e m Björn Hultman

    Jag skrev ett inlägg i min egen blogg för ett tag sedan om det där också. Skandal att betyget i närvaro ska införas, en extra kränkning för de utsatta.



Kommentarer inaktiverade.

  • Senaste inläggen

    • Ny bloggadress!
    • Den vi inte vill se
    • Sorg, saknad och gemenskap
    • Det felfria landet
    • Blå hus och röd splittring
  • Sidor

    • Arkiv
    • Böcker och skrifter – samtliga
      • Barn idag – föräldrar imorgon
      • Barnapappa
      • Barnet som slumrar
      • Gudomligt och barnsligt
      • Kära Ellen Key
      • Leva med barn
      • Mumrik och Älgkungen
      • När musiken tystnar
      • Omsorg om barn under beredskap och krig
      • Skynda att älska
      • Ungen är sjuk – vad skall jag göra?
      • Upptäcka livet
    • Föreläsningar
    • Om mig
    • Orgelveckor
    • Vemodet mitt i musiken
  • Senaste kommentarer

    • Maivi Svensson på Sorg, saknad och gemenskap
    • eiilee på Blå hus och röd splittring
    • anne skaner på Blå hus och röd splittring
    • Helga på Blå hus
    • Kristina på Vargarnas hus
  • Arkiv

    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augusti 2012
    • juni 2012
    • maj 2012
    • april 2012
    • mars 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augusti 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • maj 2011
    • april 2011
    • mars 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augusti 2010
    • maj 2010
    • april 2010
    • mars 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augusti 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • maj 2009
    • april 2009
    • mars 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augusti 2008
  • Meta

    • Registrera
    • Logga in
    • Inlägg via RSS
    • Kommentarer via RSS
    • WordPress.com
  • Länkar

    • Agneta Edwards
    • ALMA
    • Bachfest Leipzig
    • Balfors Gård
    • Barnen – program i radions P1
    • Bengt Gustafsson
    • enmyra
    • Erik de la Reguera
    • Human Rights Studies
    • Ingetora Gumbel
    • Jon Petters blogg
    • Jonas Gustafsson
    • Kerstin Svensson
    • L.L
    • Lindsadiq
    • Micke Gunnarsson
    • Nora på Myspace
    • Nora som NonTiq
    • Norstedts Förlag
    • Pedagogiska magasinet
    • Sigbritt Ernald
    • Snubbeltrådarna
  • maj 2011
    M T O T F L S
    « Apr   Jun »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Annonser

Blogga med WordPress.com.

WPThemes.


Avbryt
%d bloggare gillar detta: