Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 13 maj, 2011

Mariehamn – Marias famn

Jag är tillbaka i Marieham. Här har jag varit många gånger tidigare, oftast för att föreläsa, ibland på resa ändå, med familjen eller ensam. Igår höll jag två korta föredrag om Barnkonventionen i praktiken, ett för personal, ett för föräldrar.

Idag strövar jag bara runt, jag har några timmar fria innan det är dags att resa hem. Våren är senare än i Skåne, överallt svalört och vitsippor. Jag tar en kopp kaffe på en uteservering på Torggatan, tittar in i Pentiks butik och går sedan ner till det arkitektoniskt läckra biblioteket som blickar ut över Österhamn. Hamnar förstås på barnbiblioteket – sedan jag är blev medlem av ALMA-juryn kollar jag alltid om våra pristagare har fått den plats de förtjänar! Jodå, Kitty Crowther finns här i alla fall! Och Pullman förstås.

Slutar leta och blir  i stället stående framför en dockmadonna – ja, så ser jag henne av någon anledning. En fru Musica i Marieskepnad. Vårvärmen tillbaka.

PS 1. Men sambandet mellan den heliga Maria och Mariehamn är knappast spikrakt. Staden är uppkallad efter Maria Alexandrovna, som levde mellan 1824 och 1880 och som var gift med tsar Alexander II.

PS 2. Under den första delen av min vandring hade jag sällskap av en journalist och en fotograf. Resultatet blev en artikel i Nya Åland – i kortversion här.

Read Full Post »