Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 24 maj, 2011

Shaun Tan om barndomen och skapandet

Här till höger ser ni årets Alma-pristagare, Shaun Tan från Australien, omgiven av Sven Hallonsten, redaktör för ibby-bladet, och Erik Titusson, chef för Alma-kansliet. Det är tisdag kväll, och Shaun Tan ska om några minuter börja sin pristagarförläsning på Kulturhuset i Stockholm.

Det blir en personlig och mycket tankeväckande föreläsning, illustrerad av Tans märkligt fantasieggande bilder. Tan varvar skisser och bilder från sin barndom med bilder ur hans nu prisbelönta böcker. Det formar sig till en fängslande resa, och publikens entusiasm är inte att ta miste på.

Själv fäster jag mig vid Tans lågmälda men intensiva och väl artikulerade försvar för barnets rätt till lek och litteratur utan pekpinnar och utan vuxnas moraliserande. Flera formuleringar kommer jag att bära med mig. Här fritt tolkade:

Barndomen är inte ett stadium i vår utveckling och något vi lägger bakom oss. Vi packar vår ryggsäck full av barndom och bär den med oss hela livet för att ta fram den när vi bäst behöver den.

Och så visar Tan en bild på ett av sina mytiska väsen i form av en vattenbuffel, en stor gestalt i mellanområdet mellan människa och djur. Med sin vänstra hand/tass/klöv pekar han långt bort:

Han pekar på någonting. Vi vet inte vad han pekar på. Det är inte säkert att han vet det själv heller. Men han pekar. Och vi har vår fantasi. Om vi har vår barndom med oss, förstås.

Shaun Tan tillför samtalet om fantasin och den fria leken en helt ny dimension. Hans föredrag bandas av UR. Jag återkommer om sändningstid, när jag får den. Lekens och skapandets vänner: Se föredraget!

Tillägg 25/5: Shaun Tans föredrag kommer att sändas på Kunskapskanalen måndagen den 30 maj kl 17.30 med repris den 11 juni kl 15.40. Programmet kommer också att finnas tillgängligt på http://www.ur.se/samtiden  Rekommenderas alltså varmt!

Read Full Post »