Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 21 oktober, 2011

Barn har rätt

Så här ser den ut, min nya bok! Om inget oväntat inträffar så kommer den ut i början av december. Säger mina vänner på Studentlitteratur. Och det blir en fin bok – med många bilder i färg!

Boken är från början tänkt som en lärobok för dem som utbildar sig för arbete i förskolan. Men jag har skrivit den så att den ska vara av intresse också för dem som redan jobbar där. Liksom för intresserade föräldrar och andra som engagerar sig för små barns rättigheter: hemma, i förskolan och i övriga samhället.

Utgångspunkten är förstås FN:s barnkonvention. Utmaningen är att se vad ett barnrättsperspektiv innebär i vardagen. Som en röd tråd genom boken löper därför en skildring av vad som händer under några vårmånader på förskolan Vilda skogens avdelning Järven. I en rad vardagliga episoder får vi lära känna de femton barnen och personalen som arbetar där, Sabina, Moa och Johannes. Förskolan är påhittad – men med verklighetsbakgrund. En grupp förskollärare i Lycksele, en annan grupp i Vimmerby och en lärare i Landskrona har läst mitt manus och kommit med jättebra uppslag och kommentarer. Liksom min sambo Gunnel, som är rektor, och min son Linde, som är doktorand i mänskliga rättigheter. Så det känns som om vi varit ett helt gäng som hjälpts åt den här gången – jätteroligt!

Så nu är det bara att ha tålamod några veckor till! Under tiden drar jag iväg. Om tekniken fungerar kommer lite anteckningar längs vägen.

Read Full Post »