Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 16 januari, 2009

Idag hade jag förtroendet att få hålla högtidstalet i samband med Malmö johanneskyrkanhögskolas avslutning i Johanneskyrkan i Malmö. Alldeles nyblivna sjuksköterskor och socionomer var samlade för att få sina examina konfirmerade i närvaro av anhöriga, som fyllde hela den stora kyrkan. Det var både högtidligt och stämningsfullt. Vill du läsa mitt tal kan du klicka på den här länken: Tal i Johanneskyrkan Så snart jag talat färdigt fick jag ge mig ut till en väntande taxi, som hörde mig till Uppståndelsens kapell på Norra Kyrkogården i Lund. Där jordfästes min kära moster Peje vid en borgerlig begravningsakt, som också den var stämningsfull, om än på ett helt annat sätt.

pejes-begravning-002Peje var, bland mycket annat, den som stod Kyllan närmast. Om Kyllan, som dog vid 11 års handlar min senaste bok, När musiken tystnar, som finns presenterad här. Peje var ett år yngre än Kyllan men gick i samma klass. Boken hade inte kommit till stånd, om inte Peje haft så mycket att berätta!

Från unga människor på väg ut i livet för att tjäna sina medmänniskor till en som gjorde det hela sitt liv och som nu har lämnat oss. Avståndet är kort. Mellan Malmö och Lund. Mellan ”ett födsloskrik och en fårad kind.”

Read Full Post »

Den förlorade mobiltelefonen är upphittad! En man ringde mig idag:

Jag har hittat din dotters mobiltelefon. Den låg i Kronobergsparken. Jag letade i mobilens adressregister. Där stod ”Pappa”. Kan aldrig vara fel, tänkte jag. Så därför ringer jag dig. Be henne höra av sig till mig så kan hon hämta den när hon vill.

Jag tackade förstås. Sa att det var juste av honom. Och det är då han säger:

Det är bara roligt att kunna hjälpa till…

Lyssna på den repliken. Noga. Den är inte så vanlig längre. Eller är stockholmare kanske ärligare och mer hjälpsamma än vi andra?

Jag tänker på en undersökning en stor dagstidning gjorde för några år sedan. Man ”tappade” ett antal plånböcker i området kring Kungsträdgården. Om jag minns rätt var tre av fyra plånböcker tillbaka hos sina ägare redan efter några dagar. Oplundrade.

Read Full Post »