Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 13 oktober, 2009

I programmet Kropp och Själ i radions P1 intervjuades idag Jan Andersson, professor i infektionssjukdomar i Stockholm. Intervjun handlade bland annat om möjligheten att skydda sig mot övre luftvägsinfektioner. Jan Andersson varnade för nedkylning:

Se till så att du har varma skor på dig när du går ut nu när det är kallt. Fryser du om fötterna drar nässlemhinnan ihop sig, och då blir den mer mottaglig för alla virus och bakterier som flyger omkring!

Reportern förvånades över dessa ”råd från femtiotalet”, men Jan Andersson förklarade att vi nu måste börja använda IMG_0767de gamla hederliga metoderna igen, de som mormor kände till. Eftersom vi måste vara mycket restriktiva med antibiotika, och de dessutom ibland inte hjälper, blir ”den första linjens” försvar så viktig.

1980 gav jag ut min första bok på egen hand, Ungen är sjuk – vad skall jag göra? Vackert illustrerad av Lena Andersson, som senare skulle bli känd bland annat för sina böcker om Linnea (till exempel Linnea i Målarens trädgård). I min lilla läkarbok för husbehov ger jag en rad enkla råd om hur man ska behandla barn med infektioner. Där skriver jag bland annat att ett barn med en infektion i kroppen kanske inte behöver ligga i sängen hela tiden:

Låt alltså barnet välja – vill han vara uppe så låt honom vara det. Men sätt ett par sockor på fötterna ochIMG_0766 håll kompisarna utanför dörren. Och på en punkt har jag en bestämd uppfattning: Jag tycker barn med feber ska hålla sig inomhus.

Råden kommer just från min mormor, och min mamma gjorde dem också till sina. Ett par av mina kollegor retade mig och frågade vad det fanns för ”evidens” för ett sådant budskap. Det där med att kyla skulle kunna försämra infektionsförsvaret var väl ändå bara gammalt skrock! Frågan kom upp igen när boken kom ut i ny omarbetad upplaga 2002. Men jag valde att behålla rådet om varma fötter. Hade mormor sagt det, så…

Och nu har alltså vetenskapen på nytt hunnit i fatt mormor! Det känns så uppmuntrande att jag gått omkring med ett leende på läpparna hela dagen! Vad kommer härnäst?

Read Full Post »